JR Pass i koleje w Japonii. Poradnik część 1.

14

JR Pass (Japan Rail Pass) to specjalny bilet uprawniający do nielimitowanego poruszania się koleją w Japonii. Bez kolejek na bramkach, bez kolejek przy kasach, z miejscówką w cenie. Czy JR Pass jest mi w ogóle potrzebny? Gdzie kupić JR Pass? Ile kosztuje bilet? Czy są jakieś gwiazdki? Mam nadzieję, że poniższy poradnik odpowie na wszystkie wasze pytania. W części pierwszej skupię się na samym passie, w kolejnej wytłumaczę jak go używać oraz jak bez stresu podróżować kolejami w Japonii.

JR Pass – kupować czy nie?

Jeśli chodzi o JR Pass to polski internet jest podzielony na dwa obozy – „kupować” i „nie kupować”; w globalnym ujęciu nikt takich pytań nie zadaje. Sens kupna JR Pass nie podlega dyskusji. Jakby nie patrzeć, JRP opłaca się pod każdym względem – kosztowo, czasowo i wygodnościowo. Istnieje tylko jedna sytuacja w której zrozumiałbym turystę rezygnującego z zakupu JR Pass: podróż do Japonii w konkretnym celu – na festiwal/targi lub grzanie 4 liter na Okinawie.

Tablica informacyjna na peronie Shinkansen

JR Pass – jak to działa?

Japoński JR Pass działa analogicznie do Eurail czy Interrail w Europie – kupujemy specjalny bilet, który umożliwia nam podróżowanie pociągiem przez Japonię niemal bez ograniczeń. Jest to bardzo wygodne i stosunkowo tanie rozwiązanie. A więc jak to działa?

  1. Kupujesz voucher na JR Pass (dokładne informacje na ten temat znajdziesz dalej we wpisie) zgodnie z upodobaniami: rodzaj biletu (dorośli/dzieci), okres ważności, klasa podróży. Voucher należy kupić przed wylotem do Japonii.
  2. Voucher przychodzi do Ciebie w ciągu kilku dni pocztą/dostajesz go bezpośrednio od sprzedawcy.
  3. W ciągu następnych 3 miesięcy przylatujesz do Japonii i we właściwym punkcie wymieniasz voucher na właściwy JR Pass.
  4. Podróżujesz pociągami JR niemalże bez limitów.

JR Pass posiada masę zalet:

  • Nie tracimy czasu na podróż. W Japonii jest tyle rzeczy do zobaczenia, że zawsze brakuje czasu. Po co dodatkowo trwonić go na X godzin w podmiejskich pociągach i 3 przesiadki? Wsiadamy w Shinkansena w Tokio i po niecałych 3 godzinach wysiadamy w Osace (552km).
  • Oszczędzamy pieniądze. JR Pass na 7 dni kosztuje tyle co jeden przejazd Shinkansenem z Tokio do Kioto i z powrotem.
  • Komfort. Japońskie koleje, szczególnie te szybkie, są czyste, komfortowe i klimatyzowane.
  • Nie czekamy w kolejce do bramek wejściowych ani wyjściowych na peronie. Zamiast tego przechodzimy bokiem, coś w stylu Priority Check-in.
  • W cenie JR Pass zawarte są także miejscówki. Jest to bardzo wygodne w przypadku Shinkansenów oraz w godzinach szczytu. Dodatkowo jadąc trasą koło Fuji możemy poprosić o miejsce z „Fuji View”. Po bilet na miejscówkę musimy jednak udać się do kasy JR (ew. kolejki obsługiwane są bardzo sprawnie).
  • W przypadku pociągów bez wymaganej/możliwej miejscówki (podmiejskie, niektóre Hikari) nie musimy martwić się o bilet, po prostu wchodzimy do wagonu.
  • JR Pass to nie tylko Shinkansen. Bilet możemy wykorzystać do przejazdu promem, dojazd z lotniska Narita do centrum Tokio (pociąg N’EX – polecam) czy jako miejski środek transportu w Osace.
Shinkansen Hikari na stacji Tokio

Gdzie jest haczyk? Haczyk to duże słowo, ale JR Pass ma kilka ograniczeń o których musimy pamiętać:

  1. Po pierwsze nie każdy jest upoważniony do kupna biletu. Jeśli posiadamy jakąkolwiek wizę inną niż tymczasowa na pojedynczy wjazd (czyli nie jesteśmy typowym turystą) to nie uzyskamy passa. Posiadacze japońskiego lub podwójnego obywatelstwa muszą wykazać, że na stałe mieszkają poza granicami Japonii.
  2. Po drugie voucher na JR Pass ważny jest tylko 90 dni, czyli nie możemy go kupić z dużym wyprzedzeniem.
  3. Po trzecie voucher należy kupić przed wylotem do Japonii.
  4. Po czwarte koleje JR (Japan Rail) to nie jedyny przewoźnik w Japonii. Jednakże JR obsługuje około 80% rynku.
  5. Po piąte, JR Pass nie upoważnia nas do przejazdu dowolnym pociągiem. Nie możemy korzystać z super expresów „Nozomi” i „Mizuho” oraz w wagonach sypialnych. Czy jest to duże utrudnienie? Absolutnie nie. Na głównych trasach Shinkanseny jeżdżą co 15-30 minut.
  6. Po szóste JR Pass obowiązuje na 7, 14 lub 21 kolejnych dni. Nie ma możliwości, co jest dozwolone w przypadku Interrail, aby przerwać ważność biletu na kilka dni i następnie aktywować go podobnie.
  7. Po siódme, vouchera wymienionego na JR Pass nie można zwrócić.
  8. Po ósme, w przypadku straty vouchera lub passa nie ma możliwości wyrobienia duplikatu. Będziemy zmuszeni kupić nowy.



Ile kosztuje JR Pass?

Cena JR Pass jest zależna od aktualnej siły japońskiego Jena oraz w niewielkim stopniu od agenta pośredniczącego w wystawianiu vouchera. Bilet dla dziecka (6-11 lat) kosztuje 50% mniej niż bilet dla osoby dorosłej. Kiedy ja kupowałem swój pass był on niemal o 15% tańszy niż w dniu pisania tego artykułu, ale nie oznacza to, że za tydzień lub dwa nie będzie sytuacji odwrotnej. W momencie tworzenia tego wpisu (01.07.2016) ceny JR Pass kształtowały się następująco:

Klasa 7 dni 14 dni 21 dni
2 250€ 405€ 515€
1 330€ 540€ 705€

* Gwoli wyjaśnienia: Istnieją także JR Pass obowiązujące na daną część Japonii, z krótszymi okresami ważności. Każdy z oddziałów JR (JR East, JR West, JR Central, JR Shikoku, JR Kyushu, JR Hokkaido) ma swoje warunki i ceny. Osobom odwiedzającym konkretną część Japonii taka opcja może być bardziej na rękę (choć najczęściej nie będzie). Osobom zainteresowanym zostawiam link do strony JR.

Gdzie (i jak) kupić JR Pass?

Będę szczery – jeśli chodzi o sprzedaż internetową to tak na prawdę liczy się tylko dwóch graczy: jrpass.com i japan-rail-pass.com. Nie będę tutaj polecał żadnego z nich, każdy z Was sam zdecyduje gdzie kupi swój JR Pass. Jrpass.com bywa nieco tańszy, ale część ludzi decyduje się na drugi portal ze względu na gratisy do vouchera (IMHO w dobie internetu całkiem zbędne).

A jak wygląda procedura kupna JR Pass? Posłużę się tutaj japan-rail-pass.com jako przykładem.

Krok 1

Wybieramy typ biletu (dorosły/dziecko), klasę biletu (2 lub 1) oraz ilość osób pod interesującym nas okresem ważności. Klikamy na przycisk „CLICK TO BOOK” po prawej stronie.

Kupno JR Pass – krok 1

Krok 2

W pierwszej linijce potwierdzamy, że nie posiadamy japońskiego paszportu (domyślnie). Pod spodem wprowadzamy dane osób (muszą być zgodne z tymi w paszporcie) na które mają być wystawione vouchery. „Date of use” to przybliżona data wymiany vouchera na JR Pass. Tak jak pisałem wcześniej, musi to mieć miejsce maksymalnie 3 miesiące od daty zakupu vouchera. Po wprowadzeniu danych klikamy na „NEXT STEP”.

Kupno JR Pass – krok 2

Krok 3

Raz jeszcze musimy potwierdzić, że rozumiemy zasady przyznawania JR Pass (opisane powyżej). Zaznaczamy pole oznaczone jako „Declaration of eligibility” i klikamy na „NEXT STEP”.

Kupno JR Pass – krok 3

Krok 4

Czasami pojawi nam się krok przejściowy – reklama przenośnych modemów 3g z opcją Wi-Fi. Zalecam kliknąć „No, thanks” i przejść do właściwego kroku 4 czyli uzupełnienia danych do rachunku za JR Pass i wysyłki. Filozofii nie ma: podajemy swoje dane i jeśli adres wysyłki pokrywa się z tym na rachunku, zaznaczamy „Use my billing address for my delivery address”. Jeśli adres odbiorcy ma być inny niż ten na rachunku, zostaniemy przeniesiemy do formularza danych do wysyłki. Uzupełniamy wszystkie pola i klikamy na „NEXT STEP”.

Kupno JR Pass – krok 4

Krok 5

Krok 5 to nic innego jak podsumowanie zamówienia. Dokładnie sprawdzamy poprawność wprowadzonych danych, i jeśli wszystko jest w porządku, to zaznaczamy „I agree to the terms and conditions” i klikamy „PROCEED TO PAYMENT”.

Kupno JR Pass – krok 5

Krok 6

Płatność. Uzupełniamy niezbędne dane karty kredytowej i klikamy na „Proceed”. Po chwili dostaniemy potwierdzenie zakupu na maila podanego w formularzu. Vouchery przyjdą do nas w ciągu kilku (2-3) dni roboczych.

Kupno JR Pass – krok 6

W drugiej części poradnika opiszę jak i gdzie wymienić voucher na właściwy JR Pass, jak posługiwać się passem oraz jak „używać” kolei w Japonii. Jeśli masz jakieś pytanie odnośnie tego poradnika to zostaw je w komentarzu poniżej.

 

Share.

Nazywam się Kuba i od 2013 roku prowadzę dla Was blog "Kuba w Podróży". Od czasu mojej pierwszej większej wyprawy minęło sporo czasu, a popularność bloga przerosła moje najśmielsze oczekiwania. Z zawodu programista, w wolnych chwilach spisuję swoje poradniki, relacje z wypraw i ogólne doświadczenia ze światem. Do zobaczenia na szlaku!

14 komentarzy

  1. Wszystko fajnie ale jak ktoś jedzie do jednego konkretnego miasta np. Tokio i tylko tam to strata pieniędzy bo kolej JR Pass nie jest wszędzie czasem trzeba iść po 4 km albo więcej żeby móc wejść na JR Pass, a bilety w tokijskim metrze są śmiesznie tanie i nie ma kolejek są wszędzie automaty gdzie bez problemu kupimy bilety za parę jenów więc jeśli ktoś kupi JR Pass w zamiarze na poruszanie się tylko po jednym mieście to będzie stratny i zły z uwagi na nie możliwość jazdy każdą linią tylko wybranymi co jest utrudnieniem nie zaletą. Dodam że na każdym kroku są stacje metra więc wygodniej jest wsiąść w pierwsza lepsza linię którą napotkamy na drodze niż szukać tej wybranej 🙂 jest to kłopotliwe i stresujące. takie jest moje zdanie. Jeśli chcemy zwiedzać inne miasta i poruszać się między miastami to jestem jak najbardziej za JR Pass to świetne rozwiązanie.

    • Całkowicie się z Tobą zgadzam, dlatego w poradniku napisałem, że rozumiem osoby które rezygnują z JR Pass, bo „podróżują do Japonii w konkretnym celu – na festiwal/targi lub grzanie 4 liter na Okinawie.” Jednak w przypadku typowego zwiedzania Japonii JR Pass jest niezastąpiony.

  2. Spadłeś nam z nieba 😀 Wszystko krok po kroku, normalnie, logicznie wyjaśnione! Dzięki! Dla innych odwiedzających bloga podlinkuję skomplikowaną sieć linii kolejowych i rozkłady jazdy – takie japońskie „jakdojade” – http://www.hyperdia.com/en/ klikając „more options” przy wyszukiwarce można odznaczyć te pociągi, na które JR Pass nie obowiązuje 🙂 Pewnie weterani podróży znają lepsze cuda, ale chwalę się swoim internetowym znaleziskiem, a co 🙂 Pozdrawiam!

  3. No ładnie…nie doszłam jeszcze do drugiej części poradnika i się trochę pospieszyłam z HyperDia 😉 No nic! Po prostu emocje biorą górę przy takiej podróży 😀 Udanych wojaży!

  4. witam, mam pytanie: chce sie wybrac na miesiac do japonii 1 tydzien chce spedzic w tokio nastepne 2 tyg w podrozy i na koniec powrot do tokio, JRP musze aktywowac od razu po przylocie(jesli tak to czy nie bedzie mi sie przypadkiem juz naliczal czas „uzywania jrp) czy moge aktywowac go w dniu planowej podrozy z tokio?

  5. A czy przy zamawianiu vouchera na JR pass istnieje możliwość płatności w inny sposób, niż kartą kredytową (np. elektronicznym przelewem natychmiastowym np. przez paypal czy dotpay?

    Pozdrawiam serdecznie

    • Szczerze mówiąc jest to zależne od firmy w której kupujesz voucher. Na dotpay bym nie liczył, bo to za mały gracz, ale paypal być może jest możliwy. Ew. wyrób sobie wirtualną kredytówkę (np. kantory internetowe takie mają) i nią zapłać.

  6. Na japan-rail-pass.com w polu imię i nazwisko nie da się wpisać polskich znaków. To chyba może być problem później na lotnisku?

  7. Cześć
    Pamiętasz czy przy płatności jest opcja wybrania waluty euro lub dol żeby zapłacić odpowiednią kartą walutową i nie płacić przewalutowania?
    Pozdrawiam

  8. Cześć!

    Czy możesz zdradzić, jak JR Pass sprawdza się w podróży po samym mieście liniami JR? Przykładowo przyjechaliśmy do Kioto na kilka dni i chcemy przemieszczać się między różnymi dzielnicami właśnie pociągami linii JR.

    Jak wygląda sytuacja na bramkach wejściowych na stacjach? Trzeba każdorazowo, nawet na 10 minutowy przejazd, okazywać naszego JR Passa w kasie biletowej? Będę mega wdzięczny za odpowiedź 🙂

    • Cześć. Generalnie zależy od miasta. W Tokio jest kosmos, bo nie ma jednego przewoźnika tylko X firm I ciężko wygodnie jeździć tylko na JR Pass. Ale już Kioto czy Osaka to inna bajka – autobusy czy metro są dość wygodne na JR Pass. Przy każdej bramce stoi jedna osoba z obsługi I wystarczy jej pomachać Passem aby wejść na peron. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale nie jest też bardzo niewygodne.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Exit mobile version