Podróż japońskimi kolejami może być czystą przyjemnością, ale osobom nieprzygotowanym może sprawiać nieco problemów. Aby tego uniknąć, w drugiej części poradnika skupię się na bardziej praktycznych aspektach – jak i gdzie wymienić voucher na właściwy JR Pass? Jak zaplanować podróż japońskimi kolejami? I na koniec najważniejsze: jak posługiwać się passem oraz jak w ogóle „używać” kolei w Japonii? Jeśli lekturę pierwszej części poradnika masz już za sobą, możemy przejść do części drugiej.
Mam już voucher na JR Pass. Co dalej?
Leć do Japonii 🙂 Po wylądowaniu pierwsze kroki powinieneś skierować do kontroli paszportowej po wizę na jednorazowy wjazd (niezbędna aby uzyskać JR Pass). Następnie udaj się do miejsca gdzie wymienisz swój voucher na upragniony JR Pass. Z reguły znajdują się one w punktach na terenie lotniska lub na głównych stacjach JR w danym mieście. Kliknij na „+” w boxie poniżej, aby zobaczyć listę.
Stacja | Miejsce | Godziny otwarcia | |
Poniedziałek – Piątek | Weekendy i święta | ||
Kushiro | Travel Service Center | 10:00-18:00 | |
Obihiro | Travel Service Center | 9:00-17:00 | |
Asahikawa | Travel Service Center | 9:30-17:30 | |
Sapporo | JR Information Desk | 8:30-19:00 | |
Travel Service Center (East) | 10:00-19:30 | 10:00-18:00 | |
Travel Service Center (South) | 10:00-20:00 | ||
New-Chitose Airport | JR Information Desk | 8:30-19:00 | |
Hakodate | Travel Service Center | 10:00-18:00 | |
Shin-Hakodate Hokuto | Ticket Office | 9:00-20:00 | |
Shin-Aomori | Travel Service Center | 10:00-17:30(do 31.03) | |
Aomori | Travel Service Center | 10:00-17:30(od 1.04) | |
Hachinohe | Travel Service Center | 10:00-17:30 | |
Morioka | Travel Service Center | 10:00-19:00 | 10:00-17:00 |
Akita | Travel Service Center | 10:30-18:00 | 10:30-17:00 |
Sendai | Travel Service Center | 10:00-19:00 (Pon-Sob) 10:00-18:00 (Sun & Hols) | |
Yamagata | Travel Service Center | 10:00-18:00 | 10:00-17:00 |
Fukushima | Travel Service Center | 10:00-18:00 | 10:00-17:00 |
Niigata | Travel Service Center | 10:00-19:00 | 10:00-17:00 |
Nagano | Travel Service Center | 10:00-19:00 | 10:00-17:30 |
Mito | Travel Service Center | 10:00-19:00 | 10:00-17:00 |
Narita Airport Terminal 1 | JR EAST Travel Service Center | 8:15-19:00 | |
Ticket Office | 6:30-8:15, 19:00-21:45 | ||
Narita Airport Terminal 2・3 | JR EAST Travel Service Center | 8:15-20:00 | |
Ticket Office | 6:30-8:15, 20:00-21:45 | ||
Tokyo | JR EAST Travel Service Center (Marunouchi North) | 7:30-20:30 | |
JR-CENTRAL Ticket Office (Yaesu North) | 7:30-20:30 | ||
Ueno | Information Center (Central Ticket Gate) | 9:00-19:00 | |
Shinjuku | JR EAST Travel Service Center (New South Gate) | 8:00-19:00 | |
Information Center (EastGate) | 9:00-19:00 | ||
Shibuya | Information Center (South) | 10:00-18:30 | |
Ikebukuro | Information Center (Central Passage) | 9:30-18:00 | |
Shinagawa | Information Center (Central Ticket Gate) | 9:00-19:00 | |
JR-CENTRAL Ticket Office | 9:00-19:00 | ||
Haneda Airport International Terminal | JR EAST Travel Service Center (Tokyo Monorail 2F Ticket Gate/Arrival lobby) | 7:45-18:30 | |
Yokohama | Travel Service Center | 10:00-20:00 | 10:00-19:00 |
Shin-Yokohama | JR-CENTRAL Ticket Office | 8:00-20:30 | |
Odawara | JR-CENTRAL Ticket Office | 5:45-22:30 | |
Mishima | Ticket Office (South) | 5:45-23:00 | |
Shizuoka | Ticket Office | 5:00-23:05 | |
Hamamatsu | Ticket Office | 5:50-23:20 | |
Nagoya | JAPAN RAIL PASS Exchange Office | 10:00-19:00 | |
Ticket Office | 6:00-10:00, 19:00-23:00 | ||
Toyama | Ticket Office (Central) | 5:40-23:30 | |
Kanazawa | Ticket Office (Central) | 4:40-23:30 | |
Kyoto | Ticket Office (JR-WEST Central) | 5:30-23:00 | |
Ticket Office (JR-CENTRAL Hachijo Shinkansen) | 8:30-23:00 | ||
Higashi-Maizuru | Ticket Office | 5:30-21:00 | |
Nishi-Maizuru | Ticket Office | 5:40-21:00 | |
Shin-Osaka | Ticket Office (JR-WEST East) | 5:30-23:30 | |
Ticket Office (JR-CENTRAL Central) | 5:30-23:00 | ||
JR-WEST Travel Corner | 9:00-20:00 | ||
Osaka | Ticket Office (Central NO.12,13) | 5:30-23:00 | |
Kansai Airport | Ticket Office | 5:30-23:00 | |
Nara | Ticket Office | 9:00-20:00 | |
Sannomiya | Ticket Office (Central) | 5:30-23:00 | |
Okayama | Ticket Office | 5:00-23:30 | |
Tottori | Ticket Office | 5:45-23:00 | |
Yonago | Ticket Office | 5:00-22:00 | |
Sakaiminato | Ticket Office | 7:10-18:30 | |
Matsue | Ticket Office | 4:50-21:30 | |
Hiroshima | Ticket Office | 5:20-23:00 | |
Shimonoseki | Ticket Office | 5:30-22:30 | |
Takamatsu | Travel Service Center | 10:00-18:00 | 10:00-17:00 |
Matsuyama | Travel Service Center | 10:00-18:00 | 10:00-17:00 |
Tokushima | Travel Service Center | 10:00-18:00 | |
Kokura | Travel Service Center | 11:00-19:00 | 10:30-18:00 |
Hakata | Travel Service Center | 10:00-20:00 (Pon-Sob) 10:00-18:00 (Niedziele i Święta) | |
JR-KYUSHU Ticket Office | 7:00-23:00 | ||
Saga | Travel Service Center | 10:30-19:00 | 10:30-18:00 (Sob) |
Ticket Office | 10:30-18:00 (Niedziele i Święta) | ||
Nagasaki | Travel Service Center | 10:30-19:00 | 10:30-18:00 |
Kumamoto | Travel Service Center | 10:30-19:00 | 10:30-17:30 |
Oita | Travel Service Center | 10:30-19:00 | 10:30-18:00 |
Miyazaki | Travel Service Center | 10:30-18:00 (Pon-Sob) | |
Ticket Office | 10:30-18:00 (Niedziele i Święta) | ||
Kagoshima-Chūō | Travel Service Center | 11:00-19:00 | 10:30-18:00 |
Na miejscu dostaniesz do wypełnienia krótki kwestionariusz (imię i nazwisko, miejsce zakwaterowania, data rozpoczęcia ważności JR Pass, itp.). Uzupełnij wymagane pola i przygotuj swój voucher oraz paszport (najlepiej otwórz go na stronie z wizą). Formalności idą stosunkowo szybko, nawet przy dużej kolejce. Po chwili powinieneś już trzymać w rękach swój upragniony JR Pass.
Podróż z JR Pass
Połowa sukcesu za nami. Mając ważny JR Pass możesz od razu ruszać w dalszą podróż (pociągiem, promem lub czymkolwiek innym spod znaku JR; z wyłączeniem pociągów o których była mowa w części pierwszej poradnika o JR Pass). Ale po kolei.
Rozkład jazdy pociągów w Japonii, czyli jak znaleźć swój transport
Tutaj sprawa jest stosunkowo prosta – wszyscy używają strony Hyperdia. Jedyne o czym musimy pamiętać to wybranie odpowiednich opcji w wyszukiwarce, żeby pokryć wyniki z możliwościami JR Pass. Najważniejsze z nich to odznaczenie linii prywatnych oraz samolotów i shuttle busów. Resztę preferencji możesz ustawić w zależności od własnych potrzeb; zalecane przeze mnie ustawienia znajdziesz na obrazku poniżej. Warto zwrócić uwagę, że Shinkansen Hayabusa (którym wolno nam jechać) jest wpisany razem z Nozomi i Mizuho (te dwa pociągi są wyłączone z JR Pass). Jeśli podróżujesz na północ/wschód od Tokio, to czasem warto zaznaczyć tę opcję.
Pociągi miejskie, podmiejskie, pośpieszne
W przypadku pociągów miejskich/metra (Osaka), podmiejskich czy „pośpiesznych” sprawa jest bardzo prosta – po prostu wsiadamy do pociągu. Jedyne o czym musimy pamiętać to upewnienie się, że pociąg/stacja należy do firmy JR. Zdarzyło mi się drałować kawał drogi do stacji tylko po to, żeby dowiedzieć się, że wybraną linię obsługuje inna firma – nie bądź jak ja i przeczytaj dokładnie w Google Maps informacje o danym miejscu 🙂 Jeśli dana linia obsługuje miejscówki to możesz po nią iść do kas biletowych („klasycznych”, nie automatycznych), ale o tym później.
Pociągi Shinkansen
Tutaj sprawę możemy rozwiązać na dwa sposoby. Albo wchodzimy z marszu na peron Shinkansen i zajmujemy miejsce w pociągu bez rezerwacji miejsc (o ile takie są; odradzam rano i po południu) albo idziemy do kas po miejscówkę (darmową) i dopiero wtedy udajemy się do pociągu. Nie radzę jednak wpadać na peron na ostatnią chwilę. Dlaczego? Po pierwsze pociąg odjeżdża i przyjeżdża zawsze o czasie – sumaryczne średnie roczne opóźnienie składów Shinkansen to 36 sekund (vs. >34000 minut na trasie Warszawa-Łódź by PKP), więc nie ma mowy o zatrzymaniu składu dla spóźnialskich. Po drugie pociągi Shinkansen nierzadko mają kilkaset metrów długości więc przejście na drugi koniec peronu zajmuje sporo czasu.
Bilety na miejscówkę
Mimo posiadania JR Pass, po bilet na konkretne miejsce musimy (za każdym razem) udać się do kas biletowych. I mowa tu o klasycznych kasach, nie rzędzie automatów. Kolejki bywają spore, ale w przeciwieństwie do dantejskich scen jakie pamiętam z PKP, większość kas zawsze działa, a kasjerzy wbijają naszą rezerwację w system z prędkością światła (warto na to popatrzeć). Zalecam rezerwację miejsca kiedy tylko jest to możliwe, czeka się na prawdę krótko a dodatkowo możemy poprosić o siedzenia z widokiem na Fuji, miejsca w cichym wagonie, daleko od lokomotywy czy jakie kto ma upodobania.
Znajdowanie pociągu i miejsca
Pociąg sprawdzony na Hyperdia, bilet na miejscówkę w ręce i co dalej? Dworce w Japonii bywają ogromne. Zdarzyło mi się iść od kas do pociągu 15 minut, i to bynajmniej nie z powodu tłumów czy kolejek na bramkach. Głupio by było wracać się kolejne 15…
Hyperdia z reguły poprawnie pokazuje peron i tor z którego odjeżdża nasz pociąg. Upewniamy się co do poprawności danych na jednej z tablic informacyjnych na dworcu i możemy ruszać. Oznakowanie dworców jest bardzo dobre, więc raczej nie będzie problemów ze znalezieniem miejsca odjazdu. Pociągi typu Shinkansen mają osobne perony oznaczone symbolem widocznym poniżej.
Na bilecie widnieją także 3 bardzo ważne informacje: numer wagonu, numer rzędu oraz siedzenia (patrz obrazek tytułowy tego wpisu). Po wejściu na peron pierwsze co powinniśmy zrobić to zorientować się w którą stronę rosną, a w którą maleją numery wagonów; tak jak pisałem, pociągi bywają bardzo długie. Po znalezieniu wagonu upewnijmy się, że to na pewno nasz pociąg (informują o tym tablice nad wejściem do wagonów) oraz że służby sprzątające wykonały już swoją pracę.
O czym jeszcze pamiętać?
- Posiadając JR Pass nie wchodzimy na peron przez bramki, tylko za każdym razem robimy to przechodząc obok budki strażnika/kontrolera. Znajduje się ona na lewym lub prawym końcu ciągu bramek. Pokazujemy pracownikowi nasz JR Pass (czasem również paszport) i wchodzimy. Tak samo wygląda procedura opuszczania peronu.
- Nie pchaj się. W Japonii kolejka jest po to żeby w niej stać i uszanuj to.
- Kiedy zauważymy kontrolera biletów przygotujmy od razu nasz JR Pass i paszport na stronie ze zdjęciem; przyspieszy to cały proces.
- Polecam przyjrzeć się temu, w jaki sposób konduktor pociągu wykonuje swoją pracę: jak otwiera drzwi do wagonu, kłania się swoim klientom, sprawdza bilety w białych rękawiczkach po czym otwiera drzwi, dziękuje, ponownie kłania się i wychodzi zawsze przodem do nas. Jeśli złapiesz z nim kontakt wzrokowy to osobiście podziękuje ci za podróż. To coś czego najpewniej nigdzie indziej nie doświadczysz.
Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać wszystkie wasze wątpliwości co do JR Pass i podróżowania japońskimi kolejami. Jeśli masz jakieś pytanie odnośnie tego poradnika to zostaw je w komentarzu poniżej.
37 komentarzy
Pisałam, ale jeszcze powtórzę – świetnie napisane i wyjaśnione! Nawet moi rodzice będą w stanie zrozumieć o co chodzi i sobie poradzą 🙂 Dzięki!
Powodzenia w podrozach przez Japonie!
Hej! super poradnik, dziękuję:) Mam dodatkowe pytanie, siec SHINKANSEN ma wiele pociągów o różnych nazwach. Z całej puli musze unikać tylko Nozomi i Mizuho cała reszta czyli np SHINKANSEN HIKARI, SHINKANSEN KODAMA i wiele innych jest dla mnie dostępna? I czemu te dwa są wyłączone? najnowocześniejsze? Dzięki:)
Te dwa plus czasem Hayabusa (zalezy od aktualnej sytuacji w JR) sa wylaczone z JR Pass bo sa to pociagi super pospieszne i maja przeznaczenie typowo biznesowe. Ich czasy przejazdow sa najkrotsze, bo zatrzymuja sie na mniejszej ilosci stacji niz np. Hikari. Sam pociag jak i predkosc maksymalna sa dla 2 klasy w zasadzie identyczne.
Bardzo dziekuje za Twoja prace na tym blogu! Niebawem wybieramy sie do Japonii, a informacje zaczerpniete z tego miejsca sa bardzo cenne i pomocne! 🙂
Miło to słyszeć ?
Witam, mam pytanie. Czy posiadając voucher JRpass mogę go wymienić na lotnisku na bilet, ale żeby jego ważność zaczynała się np od dnia następnego? Czy wymiana na bilet np 20 marca równa się z tym, że będzie ważny od 20 marca.
Tak, przy wymianie vouchera na JR Pass określamy dokładną datę początkową biletu. Ja kilka pierwszych dni spędziłem w Tokio i dlatego zażyczyłem sobie aktywację Passa dopiero kilka dni po przyjeździe.
Czesc Kuba , Za niedlugo mam wyjazd do Japoni I chcialem zobaczyc Osake Kyoto I Tokio , to czy dobrze zrobilem I kupilem JR Pass ? bo wiem ze poza tymi miastami sa piekne miejsca do zobaczenia czy jednak moglem kupic bilet na metro I poruszac sie metrem w centrum I na obrzezach np Kyoto Osace czy Tokio ?
Skoro kupiles to juz nie ma odwrotu 😀 A tak na powaznie to miedzy Osaka, Tokio i Kyoto jakos musisz sie poruszac, nie wspominajac o dojazdach do Nary i do slynnych swiatyn w okolicach Kioto. W Osace mozesz korzytac z JRPass jako biletu na metro. W najgorszym wypadku wyjdziesz na 0 (jesli chodzi o koszta), ale i tak oszczedzisz sobie stresu, kolejek po bilet etc.
dzieki 😉
Cześć Kuba,
po pierwsze gratuluje bloga, po prostu wow, good job. Bardzo się cieszę, że tu trafiłam.
A do rzeczy, wybieram się do Japonii na 2,5 tygodnia. Zastanawiam się nad zakupem JR pass 14 dni. Ląduje w Osace i tam też chce uaktywnić JR. Ostatnie 4 dni swojej podróży planuje być w centrum Tokyo (z Tokyo mam wylot do PL). Moje pytanie czy lepiej poruszać się w Osace czy w Tokyo na JR? Wydaje mi się, że zakup 3 tyg JR jest bez sensu, a w Tokyo mogę poruszać się metrem, wynająć rower, a czasami i z buta. Sugestie?
Pozdrawiam
W Tokio dasz sobie spokojnie radę bez JR Pass, bo metro I tak do nich nie należy (odsyłam Cię do poradnika o metrze w Tokio). Tak więc 14 dni od Osaki to dobry pomysł.
Dziękuje,
poradniki już studiuję!
Do zobaczenia w podróży 🙂
hej Kuba, mam pytanko odnośnie biletu na miejsce. Jeśli nie będę mieć tej rezerwacji miejsca to rozumiem, że mogę wsiąść do pociągu i mam miejsce stojące, ale równie dobrze mogę usiąść na wolnym miejscu?
Cześć, generalnie jest jak mówisz. Jedynym wyjątkiem są wagony/pociągi z pełną rezerwacją – ale to raczej rzadkość i dopytałbym konduktora.
dzięki 🙂
Bardzo pomógł mi ten artykuł, dziękuje!
Nie ma za co
Witaj Kuba!
Nie mogę się doszukać Twojego komentarza odnośnie: 1sza czy 2ga klasa, za i przeciw. Mam pewne problemy ortopedyczne z nogą, gdzieś czytałem, że w 1szej klasie jest więcej miejsca, lepsze siedzenia itp. Czy Twoim zdaniem, warto jest dać ok. 125 euro więcej za 1 klasę?
Jeśli to dla Ciebie nie pieniądze, to bierz oczywiście 1 klasę. Różnica między 2 a 1 klasą nie jest jednak jakaś olbrzymia (znaczna różnica zaczyna się dopiero w Grand Class). 2 klasa w Japonii ma według mnie dużo miejsca na nogi w porównaniu do Europy i jeśli nie masz 2m wzrostu nie powinieneś narzekać.
Tzn. miałem na myśli Green Class, bo rozumiem, że albo kupujemy Standard albo Green Class. Pytam, gdyż w necie są różne informacje, jedne są za Green, drugie, że to zbytek.
Może, przepraszam, ale uszczegółowię pytanie, prosząc o więcej detali:
O ile statystycznie jest łatwiej zrobić rezerwacje w Green niż w Standard?
Czy mając Green zawsze trzeba robić rezerwację, czy też „wsiada się” jeśli jest napis: „without reservation”?
Lub inaczej: czy są wagony Green gdzie można wsiąść bez rezerwacji?
Czy gdy np. brakuje miejsc w wagonach Standard to w Green są i wówczas na pewno szybciej się pojedzie?
Co jest w klasie 2, czego nie ma w Green?
Np. o ile szersze są fotele, więcej miejsca na nogi?
Czy jak mamy trochę przejazdów powyżej, powiedzmy, powyżej lub ok. 3 godzin, to czy może odczuwać się różnice?
Będę wdzięczny za odpowiedź. Pozdrawiam!
Pomyliłem się, miało być Grand Class (już poprawiłem). W internecie są ludzie, którzy twierdzą, że JR Pass to zbytek, bo można pojechać podmiejskimi za 150PLN taniej na całym wyjeździe… Odpowiadając na twoje pytania: 2 klasa w Japonii to taka pierwsza klasa PKP i coś między 1 a 2 ICE. Pierwsza klasa to już tylko 4 fotele na szerokość, elektrycznie rozkładany podnóżek i jeszcze więcej miejsca na nogi. Fotel rozkłada się prawie do łóżka. Jeśli chcesz jeszcze więcej miejsca to zawsze możesz poprosić o miejsce rodzinne, czyli 4 fotele naprzeciwko siebie. Myślę, że nawet w gipsie i przy 150kg wagi byłoby Ci wygodnie. Mając JR Pass jedziesz zawsze (zawsze = w 2 klasie) – nieważne czy masz zrobioną rezerwację czy nie, ale polecam jednak poświęcić te 3 minuty i zrobić rezerwację na dworcu. Without reservation oznacza, że siadasz gdzie bądź – kto pierwszy, ten lepszy i dotyczy z tego co pamiętam tylko 2 klasy. Na Green Car jest zawsze nieporównywalnie mniej chętnych, także miejsce znajdziesz na 90%.
Nie ma czegoś takiego jak łatwiejsza/trudniejsza rezerwacja. Na stacji idziesz do punktu rezerwacji i mówisz, że chcesz jechać tym a tym pociągiem. 3 sekundy później masz bilet – miejscówkę w ręce. Na 1 klasę (nie jestem teraz pewien, ale na 90% tak) zawsze musisz mieć miejscówkę. Jeśli masz JR Pass to pojedziesz zawsze, choćby nie było miejsc – rżniesz głupiego turystę i tyle 🙂 Przy kilku przejazdach po 3h na pewno odczujesz różnicę, zwłaszcza jeśli masz coś ze stawami. Pytanie tylko czy będzie to dla Ciebie warte dopłaty do biletu – to już kwestia bardzo indywidualna i nie mi to oceniać.
Baaardzoo dziękuję za odpowiedź. De facto przede wszystkim chodzi nam o to, aby jak najszybciej „zabrać” się, nie czekać na kolejny pociąg. Wydaje się, że jeśli „Na 1 klasę (nie jesteś teraz pewien, ale na 90% tak) zawsze trzeba mieć miejscówkę”, to to, przesądza aby wybrać standard class czyli 2 klasę. Jeśli można pozostaję w kontakcie. Pozdrawiam!
Żeby była jasność – mając JR Pass na 2 klasę i tak chodziłem po darmową miejscówkę. Trwa to minutę, a miałem pewność, że będę siedział. Tak samo robiłbym mając 1 klasę.
Tokio – Kioto w Golden week. Czy bez rezerwacji znajdziemy miejsca w pociagu? Jak zrobic rezerwacje wczesniej np jeszcze z Polski? Ewentualnie, czy mozna podejsc do kasy kilka dni wczesniej by zrobic rezerwacje?
Chyba w każdym pociągu jest wagon bez rezerwacji, gdzie wchodzisz i jak jest miejsce to siadasz. Rezerwacja to tylko Polska miejscówka i nie ma nic wspólnego z tym, czy wsiądziesz do pociągu czy nie. Rezerwację robi się na dworcu i na 99% możesz ją zrobić z wyprzedzeniem.
Witam ponownie! Mam pytanie dotyczące pierwszych chwil w Japonii, tj. podróży z lotniska Narita do Tokio (rezerwację mamy w okolicach Tabata Station).
Czy mając już w ręku aktywowany JR Pass możemy Naritą Express jechać już w ramach JRPass za darmo? Jeśli tak, to jak i gdzie znaleźć połączenia (na GoogleMaps nie zgłaszają się pociągi Narita Express tylko na ogół Skyliner i potem przesiadka na Yamanote Line)? Jak rozumiem, wtedy nie korzystamy z JRPass tylko jest dodatkowa opłata na Skyliner, bo Yamanote Line „łapie” już JRPass?
Znalazłem też poradę: aby wybrać Skylinera do stacji Ueno i kupić bilety na Skyklinera w dwie strony i od razu bilet na metro na 72 godziny i wówczas sumaryczna cena będzie „bardzo dobra”: 5400Y.
I pytanie przy okazji: czy kupując na Naricie bilety np. na metro i jeśli tak doradzisz na pociąg, można płacić kartą, czy jednak bez gotówki ani rusz i należy ją „za wszelką cenę” przywieźć z Polski?
Dużo pytań na raz 🙂 W poradniku jest link do hyperdia i to tej strony używaj do szukania połączeń w Japonii. Jest tam chyba nawet opcja „tylko połączenia na JR Pass”. Z tego co pamiętam (ale nie jestem pewien w 100%) Narita jest gratisowa jeśli masz JR Pass i nie ma sensu używać czego innego jeśli już masz passa.
Dużo pytań, bo dużo niewiadomych (zwykle wynajmowałem samochód i wszędzie dojeżdżałem sam, kiedy chciałem). TU w Japonii, zwiedza się Shinkansenami i autobusami.
W między czasie też nabrałem przekonania, że zaczynamy od aktywowania JR Pass i możemy wówczas dojechać do centrum Tokio Naritą Express „za darmo”, czyli w ramach passa.
Wydaje się jednak, że najlepiej poświęcić trochę więcej czasu i kupić bilet na metro na 72 godziny, który może się już przydać tego dnia i w następnych.
Kolejne pytanie zmierza, czy jednak trzeba mieć od razu gotówkę (trudno kupić w Polsce i się bardzo przepłaca), czy szukać bankomatu, czy można zapłacić kartą?
JR Pass aktywuj, jeśli będziesz faktycznie używał go od tego dnia na pociągi, inaczej szkoda limitów jego trwania. Do centrum dojedziesz także innym transportem, w tym na opisanym przez ciebie bilecie. Jeśli masz zamiar zacząć od zwiedzania Tokio, to bilet na metro i tak kupisz. Co do waluty to po prostu wypłać ją w bankomacie na miejscu. Nie ma tańszego sposobu na jeny.
Cześć! mam w sumie dwa pytania 🙂
1)Czy na lotnisku odbierając JR pass można powiedzieć, że chce się jego aktywację od konkretnej daty? czy odbiór vouchera jest tożsamy z aktywacją tego samego dnia?
2) Planowałabym aktywować JR pass dopiero po 3 dniach pobytu w Tokio. Czy w takim wypadku opłaca się kupić voucher 3 dniowy na metro w Tokio i czy będzie można go kupić już na lotnisku (Haneda) czy dopiero na stacji metra?
Cześć. Mylisz nieco pojęcia. Voucher to to, co dostaniesz pocztą – jest to niejako zaproszenie do odebrania JR Pass. Na lotnisku wybierasz od kiedy JR Pass ma być ważny, więc nie będzie problemu ustawić tę datę na za 3 dni. Na metro kupisz bilet 1, 2 lub 3 dniowy i z głowy. Są one do kupienia w każdym automacie na stacji metra.
Może trochę głupie pytanie, ale pisałeś że jak nasz wątpliwości to można konduktors dopytać. I tu jest moje pytanie. Gdzie go znajdę w shinkansenie? W Polsce czasem stoją przy kilku pierwszych drzwiach. Pracownicy PKP i chyba konduktor. A u nich gdzie to znajdę? Na samym przodzie czy na samym końcu pociągu, wolę spytać bo skoro one są tak długie jak piszesz nawet kilkaset metrów.. to lepiej nie ryzykować . Pozdrawiam
Stojąc na peronie poznasz ich po charakterystycznym, jasnym stroju I czapce. Ewentualnie jeden z nich jest zawsze w Grand Class/pierwszej klasie.
hej, dzięki za wskazówki, ale zastanawiam się nad jedną kwestią. kupiłam 7-dniowy, mam plan podróży. ląduję w tokio 2 grudnia i chcę aktywować passa na Naricie. do kiedy będzie ważny – do 8.12 czy do 9.12?
Jeśli aktywujesz 2.12 to JR Pass bazie ważny do końca 8.12.