Jak to jest z pociągami w Portugalii? No cóż, nie jest to PKP ale zawsze coś 😉 Narodowe koleje w Portugalii nazywają się CP czyli Comboios de Portugal. Strona WWW dostępna jest także w wersji angielskiej – www.cp.pt. Generalnie istnieją 3 typy połączeń – Regional, Intercidades i Alfa Pendular. Więcej informacji o tych pociągach wraz z mapami połączeń znajdziecie poniżej.
- Regional – podobnie jak w Polsce – zwykłe pociągi. Zatrzymują się często i są tanie, czasem tańsze od naszych mimo cen w Euro. Są klimatyzowane i szerokie, ale o tym później.
- Intercidades – jak sama nazwa mówi to odpowiednik naszego InterCity. Różnica w stosunku do PKP jest taka, że wagony są klimatyzowane, szerokie i jeżdżą szybko na każdych trasach.
- Alfa Pendular – coś o czym w Polce mówi się od lat, za co nasz kraj zapłacił miliony ale wciąż tego nie ma. Jest wygodny, cichy, ma wychylne pudło czyli środek niezależny od reszty wagonu i większą część trasy jedzie 215-220km/h.
O co chodzi z tą szerokością? Otóż tory w Portugalii mają inny rozstaw niż w reszcie Europy. W Polsce, Niemczech czy Francji tory są oddalone od siebie o równo 1435mm. W Portugalii o 1668mm. Różnica niby nie duża ale to jest dokładnie tyle ile brakuje naszym pociągom. Między siedzeniami spokojnie mijają się 2 osoby także z bagażem, czasem mamy 5 miejsc na szerokość w wagonie bezprzedziałowym. Niby 20cm a robi różnicę.
Wszystkie pociągi są klimatyzowane choć Portugalia nie ma nieznośnego klimatu. Ceny połączeń są porównywalne z naszym PKP, za to komfort podróży bez porównania. Alfa Pendular wcale nie jest taki drogi jakby się mogło wydawać – 30€ za 320km podróży w zawrotnym tempie to niezbyt wygórowana cena. Pociągi Regional są bardzo tanie. Warto pamiętać, że posiadając bilet do np. Porto, możemy jeździć pociągami po wszystkich stacjach tego miasta. W kasach dogadamy się po angielsku i hiszpańsku (pamiętajmy, że choć Portugalczycy rozumieją hiszpański, nie lubią się w tym języku komunikować). Przed podróżą warto zajrzeć na stronę CP i sprawdzić czy przypadkiem nie możemy skorzystać z jakiejś promocji czy taryfy ulgowej – „Advantages and Special Offers”.
4 komentarze
Do Portugalii wybieramy się z rowerami i będzie to nasz podstawowy środek transportu. Planujemy też przejazdy pociągami regionalnymi z czterema rowerami. Usiłowała dowiedzieć czegoś od portugalskiej kolei, ale odpowiedziano, że decyzja o zabranie rowerów należy do kierownika pociągu. Czy wiesz jak to wygląda w praktyce?
Oj w tym temacie niestety nic nie wiem. Z tego co pamiętam w regionalnych były przedziały dla rowerów – coś jak w naszym PKP.
Jedziemy z Porto do Lizbony, czy warto I klasą, mamy zniżkę , bo jest nas 6 :).
Wiesz, to wszystko jest kwestia bardzo indywidualna. Jeśli cena nie jest dla Ciebie problemem i jedziecie superszybkim pociągiem, to warto wziąć sobie 1 klasę. Choćby dla przygody 🙂